Benim Sinema Ödüllerim- 2009


Bir yılın daha sonunda, SİYAD o yılın en iyilerini belirlemek belasıyla karşı karşıya! 2009'da izlediğimiz bir sürü iyi Türk filmi arasından bakalım kimler seçilecek. Adaylar şöyle:

En iyi film: Hayat Var / İki Dil Bir Bavul / Pandora'nın Kutusu / Süt / Vavien
En iyi yönetmen: Reha Erdem (Hayat Var) / Semih Kaplanoğlu (Süt) / Taylan Biraderler (Vavien) / Yeşim Ustaoğlu (Pandora'nın Kutusu) / Derviş Zaim (Nokta)
Mahmut Tali Öngören
En iyi senaryo
: Reha Erdem (Hayat Var) / Yılmaz Erdoğan (Neşeli Hayat) / Engin Günaydın (Vavien) / İnan Temelkuran (Bornova Bornova) / Yeşim Ustaoğlu, Sema Kaygusuz (Pandora'nın Kutusu)
Cahide Sonku
En iyi kadın oyuncu performansı
: Nesrin Cavadzade (Dilber'in Sekiz Günü) / Tsilla Chelton (Pandora'nın Kutusu) / Elit İşcan (Hayat Var) / Binnur Kaya (Vavien)/ Nergis Öztürk (Kıskanmak)
En iyi erkek oyuncu performansı: Erdem Akakçe (Karanlıktakiler) / Öner Erkan (Bornova Bornova) / Mert Fırat (Başka Dilde Aşk) / Engin Günaydın (Vavien) / Nadir Sarıbacak (Uzak İhtimal)
En iyi yardımcı kadın oyuncu performansı: Derya Alabora (Pandora'nın Kutusu) / Övül Avkıran (Pandora'nın Kutusu) / Büşra Pekin (Neşeli Hayat) / Damla Sönmez (Bornova Bornova) / Serra Yılmaz (Vavien)
En iyi yardımcı erkek oyuncu performansı: Erdal Beşikçioğlu (Hayat Var) / Kadir Çermik (Bornova Bornova) / Settar Tanrıöğen (Vavien) / Mustafa Uzunyılmaz (Mommo: Kız kardeşim) / Onur Ünsal (Pandora'nın Kutusu)
En iyi görüntü yönetimi: Özgür Eken (Süt) / Florent Herry (Hayat Var) /Levent Semerci- Vedat Özdemir (Nefes) / Gökhan Tiryaki (Vavien) /Ercan Yılmaz (Nokta)
En iyi müzik: Mazlum Çimen (Nokta) / Fairuz Derin Bulut (Acı Aşk) / Reşit Gözdamla (Hayatın Tuzu) / Erkan Oğur (Mommo: Kız kardeşim) /Attila Özdemiroğlu (Vavien)
En iyi kurgu: Reha Erdem (Hayat Var) / Orhan Eskiköy- Thomas Balkenhol
(İki Dil Bir Bavul) /Bora Gökşingöl (Vavien) /Çiçek Kahraman (Gölgesizler) / Levent Semerci- Erkan Erdem (Nefes)
En iyi sanat yönetimi: Eren Akay (7 Kocalı Hürmüz) / Ömer Atay (Hayat Var) / Nilüfer Çamur Giritlioğlu (Kıskanmak) / Naz Erayda (11'e 10 Kala) / Elif Taşçıoğlu (Vavien) /
En iyi belgesel: 5 No'lu Cezaevi / Ölüm Elbisesi: Kumalık / Şairin Ölümü / 100 Bin Kişiydiler / Ziyaretçiler
En iyi kısa film: Cennette de Ölüm Var / 2932 / Köy / Üçte Bir / Yazlık

Son iki dal hakkında hiçbir fikrim yok, çünkü hiçbir filmi izlemedim. En iyi sanat yönetimi, en iyi görüntü yönetimi ve en iyi kurgu gibi daha çok teknik yetkinlikler isteyen dalları da atlıyorum. Laf etti balkabağı pozisyonunda olmak hiç istemem. Onların dışında kalan adaylıklarda gani gönlümden kopan yorumları, ödülleri sizlerle paylaşayım.

Efendim, bence en iyi müzik Mazlum Çimen'e gitmeli. Mazlum Çimen pek ortalıkta görünen bir sanatçı değildir. Madımak'ta kaybettiğimiz Babası Nesimi Çimen'in bulunduğu çevre itibariyle geliştirdiği yüksek bir sanat birikimine, İstanbul'da aldığı bale eğitimine ve muazzam bir kulağa sahiptir. Bu bağlamda çıkardığı işler enfestir. Derviş Zaim'in son filminin müziklerini yapması film için büyük şans! Yanılmıyorsam soundtrackler Fransa'da da yayınlanacak yakın bir zamanda.

En iyi yardımcı erkek ödülümü Bornova Bornova'daki rolüyle Kadir Çermik'e veriyorum. Aslında Vavien'daki performansıyla Settar Tanrıöğen de ödüle ortak olabilir fakat ben Çermikli'nin performansını çok daha etkileyici buldum. İki oyuncu da taşıdıkları karakterleri bize adeta naklettiler.

En iyi yardımcı kadın ödülünü ise Neşeli Hayat'taki rolüyle Büşra Pekin'e layık görüyorum. Çok yetenekli, gelecek vaadeden bir oyuncu. Elindeki fırsatı çok iyi değerlendirdiği açık.

Gelelim en iyi erkek oyuncuya... Açıkçası Nadir Sarıbacak dışındaki bütün adaylar bu ödülü sonuna kadar hakediyorlar. (Aslında Nadir Sarıbacak da iyiydi fakat bir gömlek kadar "etkileyicilik" farkı vardı.) Şundan kesinlikle eminim ki, biraz sonra yazacağım o tek aday olmasaydı, 3 aday arasında paylaştırırdım bu ödülü. Fakat Başka Dilde Aşk'taki olağanüstü oyunculuğuyla Mert Fırat, bu ödül için bambaşka bir yerde duruyor diğerlerinden. Hayatım boyunca unutamayacağım nadir performanslardan birini sergiledi Mert Fırat. Dünyanın en zor rollerinden birini, bir işitme engelliyi o kadar iyi canlandırmış ki, inanın onun olduğu sahnelerde bir filmde olduğumu unuttum! 2009'un kesinlikle tüm dallardaki en iyi performansı!

Gelelim en iyi kadına... Tabi ki Nergis Öztürk! :) Yoruma gerek bile yok. (Bir ihtimal Binnur Kaya. Sevenlerine selam olsun.)

En iyi senaryo dalında ödülü yine ikiye bölmeliyim. Vavien ve Pandora'nın Kutusu. Ağırlık Vavien'den yana. Filmden çıktığımda çok tatmin olmuş bir vaziyetteydim. Ama ilk kurduğum cümle; bu ne muazzam bir senaryo böyle olmuştu. Engin Günaydın, kendi hayatından da kesitler taşıdığını söylediği senaryoyu öylesine iyi yazmış ki diğer adaylar için bir anlamda büyük şanssızlık olmuş. Yine Yeşim Ustaoğlu'nun, bir önceki yazımda son kitabı Yüzünde Bir Yer'ini anlattığım Sema Kaygusuz ile yazdığı senaryo da çok başarılı. Aynı yerden çıkan ama koca bir kentin içinde apayrı noktalara sürüklenen hayatların tekrar, bir şekilde biraraya gelmesini konu edinen Pandora'nın Kutusu, Sema Kaygusuz'un klasik tarzından hareketle hayata dair derin mülahazalar ve bilgelik dolu öyküler taşıyor.

En iyi yönetmen içinse benim ödüllerim Yeşim Ustaoğlu ve Reha Erdem'e gidiyor. Karmaşık ilişkilerin, kaotik duyguların böylesine başarılı, böylesine etkileyici bir tarzda perdeye gelmesi olacak şey değil. İki yönetmen de bence, "büyük ustalar" Zeki Demirkubuz ve Derviş Zaim'e bir selam çakıp, yılın en iyileri olarak yerlerini alacaklar. Özellikle Reha Erdem'in Elit İşcan ile, Yeşim Ustaoğlu'nun ise Tsella Chelton ile kurduğu ilişkiler filmlere öylesine bir hava katmış ki, bunlara sadece şaşılır.

En iyi filme gelirsek... Öncelikle adaylardan "İki Dil Bir Bavul"u ayırmalıyım. İDBB, diğer filmlerle aynı kategoriye konulursa hakkı verilemez. Keza, belgesel kategorisine konulsa yine aynı şey geçerli. İki arada bir derede bir film. Fakat belgesel film ya da film, her halükarda çok başarılı bir yapım. 2009'un en farklı ve en naif filmi. Böyle bir kategoride birinciliği alması işten bile değil.
Bence 2009'un en iyi filmi Reha Erdem'in Hayat Var'ı. Elit İşcan ve Erdal "Efsane" Beşikçioğlu, mavi güzellikler içindeki karanlık zamanlara "hayat" veriyorlar. Herkesin perdede görmek istediğinde yaşamak isteyeceği bir yerde, garip zorluklar ve hayat mücadelesi içinde geçen zamanı anlatan filmin hiç şüphesiz ki en büyük başarısı, seyirciye bir genç kızın gözleriyle dünyaya bakma şansı vermesi. Sevgi ve nefreti, arzu ve kayıtsızlığı, yetişkinlik ve çocukluğu birarada yaşayan karakterlerin filmi olan Hayat Var, herkesin anlatmaya, aktarmaya çalıştığı hayatı bir çırpıda gösteren bir film. Ve 2009'un en iyisi...

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Burjuvazinin Gizemli Çekiciliği Üzerine

1946'nın Sopalı Seçimleri vs. Örtülü Ödenekli 2015 Seçimleri - 1

Butimar’ın Boz Kanatları